Flera elbilsägare har hamnat i strid med Citroën om batterikontrakt, som kan leda till att fullt fungerande elbilar tvingas till skroten. Det gäller modellen Berlingo Electrique som för tolv år sedan kom till Sverige.
Problemet ligger i leasingkontraktet. Om bilens förra ägare missat kravet på årlig service blir de nuvarande ägarna tvugna att lämna tillbaka batterierna till Citroën. Ägarna vill se en lösning där de kan lösas från kontraktet men behålla batterierna. Som kontraktet är formulerat idag kan ägaren bara bryta det om bilen skrotas. Se artikeln på Ny Teknik Deras elbilar skrotas trots att de funkar.
Elbil Sverige föreslår följande uppdateringar av leasingkontraktet.
Situationer som batterileasingkontrakt skall kunna hantera (och
nuvarande kontrakt inte gör):
1) – Hänsyn skall tas till att batteritekniken utvecklas så att man
har rimliga möjligheter att uppgradera bilens batterier efter 5-10 år
2) – Värdet på batterierna skall ha avskrivningar så att det
motsvarar verkligt värde både försäkringsmässigt och restvärdesmässigt
3) – Villkor skall finnas hur man terminerar kontraktet för
batterierna utan att en väl fungerande elbil behöver skrotas samtidigt
4) – Säkerställa att andra en märkesverkstäder har möjlighet att
hantera batterier och underhåll
5) – Om föregående ägare missat service/underhåll skall nästa ägare
ges rimligt avtal och inte riskera att tappa alla garantier och
möjligheter att ha bilen rullande.
6) – Försäkring skall tecknas av batteriuthyrare så att om bilens
förare kör drogpåverkad skall uthyrare av batterier vara skyddad
7) – Om batteriuthyrare ställer juridiska/ekonomisa krav på
bilägare för få hyra batterier så skall dessa krav vara
känd/specificerade i förhand
.