Den 25 mars 2011 anordnade Nissan Nordic visning av elbilen LEAF på O2 Arena i London med tillhörande föredrag och workshops.
Elbil Sverige var på plats för att provköra den omtalade elbilen och dokumentera händelsen.
Kort om Nissan LEAF
LEAF är en 5-sitsig bil i C-segmentet med en maxhastighet på 145 km/h. Räckvidden uppskattas till 175 km i US LA4 mode. Bilen är utrustad med bl.a. navigering, backkamera, farthållare och fjärrstyrning av laddning och klimatsystem, samt batteriövervakning över Internet. Den nordiska versionen kommer utrustas med “cold weather package” som bl.a. kommer innehålla extra isolering för batterierna och sätesvärme. Lansering i Sverige planeras ske någon gång under andra halvan av 2011.
Provkörningen
Vi fick köra bilen själva i karavan tillsammans med flera andra Nissan LEAF. Rundturen tog c:a 2 timmar och innefattade både stadskörning i London och motorvägskörning. Vi är på flera sätt mycket nöjda med prestandan och den höga utrustningsnivån som bilen erbjuder. Accerlerationen är mycket god och man slipper uppleva brist på kraft. Reglagen är enkla och växelreglaget består av en liten joystick för val av Drive, ECO, Neutral och Reverse. Parkeringsbromsen är elektronisk. Man slås av hur tyst bilen är under körning och bilen verkar helt sakna driftljud inuti kupén, förutom den uppstartsmelodi som spelas upp då bilen startas upp. De bör även nämnas att det inte finns något tändningslås, bara en ON/OFF-knapp.
Frågor och svar
Vad kommer bilen att kosta?
– Priset för LEAF i de nordiska länderna har ännu inte bestämts. Bilen kommer även kunna leasas enligt Nissans PCP-plan.
Hur påverkar katastroferna i Japan leveransen av LEAF?
– Lanseringen i norden förväntas inte fördröjas märkvärt.
Säkerhet
– Bilen är välutrustad med säkerhetsfunktioner. Kommer testas av EURO NCAP. Resultat av interna tester är inte kända.
Laddning
– En laddkabel för laddning med 10A medföljer bilen. Kunden kan beställa installation av en laddbox som installeras hemma. Boxen har en fast monterad laddkabel och laddar med 230V 16A. LEAF kan även anslutas till CHAdeMO-snabbladdare och kan då laddas från tom till 80% på c:a 30 minuter.
Nissan leveransprocess för LEAF
Processen från att en kund visar intresse för bilen till leverans är relativt lång. Det framgår att man på Nissan kämpat för att göra sina kunder redo för att äga en elbil. Det framgår med all tydlighet hur elbilen används och vad dess begränsingar är långt innan ett köp blir aktuellt. Med andra ord är målet att det bara ska finnas nöjda elbilskunder. Ingen ska i efterhand bli besviken på att de inte kan ladda sin elbil eller att räckvidden är för kort. Processen inleds med intresseanmälan följt av pre-order där kunden betalar en mindre deponeringsavgift. Nissan erbjuder även kunden en komplett installation av laddbox för 16A-laddning av LEAF.
Slutord
Nissan LEAF är ett väldigt ambitiöst projekt av ett bilföretag som verkligen har ansträngt sig för att tänka till lite extra. De har lyckats att skapa en bil som tar elbilarna i detta prissegment till en helt ny nivå, både vad gäller prestanda och kundomsorg.
←November 2024→
M
T
O
T
F
L
S
1
2
3
4
10:45 – 14:45 Transport modelling approaches for energy studies
Digital or Room M:B, M-Building, LTH. Ole Römers väg 1, 223 63 Lund
5
Battery Experts Forum
tisdag11-05 – torsdag11-07
Darmstadt, 64 Darmstadt, Tyskland
Persontrafik
tisdag11-05 – torsdag11-07
Göteborg, Sverige
TOMORROW.MOBILITY WORLD CONGRESS
tisdag11-05 – torsdag11-07
Barcelona, Spanien
6
Battery Experts Forum
tisdag11-05 – torsdag11-07
Darmstadt, 64 Darmstadt, Tyskland
Persontrafik
tisdag11-05 – torsdag11-07
Göteborg, Sverige
TOMORROW.MOBILITY WORLD CONGRESS
tisdag11-05 – torsdag11-07
Barcelona, Spanien
Bioekonomiriksdagen 2024
onsdag11-06 – torsdag11-07
RunAn, Chalmersplatsen 1, Göteborg
7
Battery Experts Forum
tisdag11-05 – torsdag11-07
Darmstadt, 64 Darmstadt, Tyskland
Persontrafik
tisdag11-05 – torsdag11-07
Göteborg, Sverige
TOMORROW.MOBILITY WORLD CONGRESS
tisdag11-05 – torsdag11-07
Barcelona, Spanien
Bioekonomiriksdagen 2024
onsdag11-06 – torsdag11-07
RunAn, Chalmersplatsen 1, Göteborg
8
9
10
11
AI4Energy
måndag11-11 – tisdag11-12
12
AI4Energy
måndag11-11 – tisdag11-12
electronica 2024
München, Tyskland
13
14
Logistik och transport
torsdag11-14 – fredag11-15
Svenska Mässan, Mässans Gata/Korsvägen, 412 94 Göteborg, Sverige
10:00 – 14:00 Accelererad elektrifiering av vägtransporter
Digitalt
15
Logistik och transport
torsdag11-14 – fredag11-15
Svenska Mässan, Mässans Gata/Korsvägen, 412 94 Göteborg, Sverige
Blir det några elbilstullar?"Avskaffa e-bilstarifferna? EU och Kina sägs vara nära en överenskommelse.I tvisten om e-bilstariffer väntar nu en förhandlingslösning mellan EU och Kina. "Vi är nära en överenskommelse", citeras en högt uppsatt EU-parlamentariker. Kinesiska tillverkare är tydligen redo att erbjuda sina elbilar i EU "till minimipriser".Enligt Bernd Lange, ordförande i EU:s handelsutskott, är EU och Kina nära att hitta en lösning för att avvärja de tilläggstullar på elbilar som importeras från Kina. ”Vi är nära att nå en överenskommelse: Kina skulle kunna åta sig att erbjuda elbilar i EU till ett lägsta pris. Detta skulle eliminera frågan om snedvridning av konkurrensen genom orättvisa subventioner, vilket är anledningen till att tullarna ursprungligen infördes, säger Lange till TV-kanalen ntv.Kort för att sätta saker i perspektiv: I slutet av oktober beslutade EU-kommissionen att faktiskt sätta e-bilstarifferna, som tagits fram i en lång process, i kraft. I början av november lämnade det kinesiska handelsministeriet sedan in en stämningsansökan mot de särskilda tullarna till Världshandelsorganisationen (WTO) . Det betyder att tulltvisten har nått en ny nivå. Redan i augusti, medan förhandlingarna om de då provisoriska specialtullarna pågick, inledde Kina ett tvistlösningsförfarande inför WTO. Det har dock inte funnits några tecken på en förhandlingslösning än så länge. Båda sidor förblev dock i dialog eftersom WTO-förfarandet föreskriver samråd som ett första steg. En WTO-panel kan endast uppmanas att avgöra tvisten efter 60 dagar.Tydligen var detta förfarande fruktbart. En kompromiss med Peking förväntas uppstå. I rapporteringen om Kinas rättegång inför WTO i början av november konstaterades att minimipriskrav för tillverkare fortfarande diskuteras, vilket kan göra EU:s tullar överflödiga. EU hade dock avvisat sådana minimipriser i tidigare förhandlingar - runt mitten av september . Enligt Reuters erbjöd den kinesiska regeringen sedan igen i oktober att inte sälja importerade elbilar i EU för mindre än 30 000 euro .Enligt insiders har EU-kommissionen hittills avvisat dessa förslag och påpekat att en alternativ lösning också måste vara helt WTO-kompatibel, på ett adekvat sätt bekämpa de skadliga subventioner som identifierats av kommissionens utredning och även kunna övervakas och verkställas. Det är inte känt under vilka premisser de två sidorna har kommit närmare varandra.Att börja med priserna själv verkar vara vettigt. Eftersom de är grundbulten i hela tvisten: Efter en antisubventionsutredning som varade runt ett år ser EU det som bevisat att kinesiska e-bilstillverkare har subventionerats av staten i en sådan utsträckning att deras fordon (inklusive bl.a. Europa) är kraftigt påverkade kan erbjuda billigare produkter än europeiska tillverkare, till exempel, som inte fick stöd i denna utsträckning. Enligt EU baseras specialtaxorna på storleken på det fastställda bidraget – och är därför högre för SAIC än för BYD eller Tesla. För sin del har SAIC redan aviserat rättsliga åtgärder."Nils-Erik Pettersson#Elbil #elbilsverige ... See MoreSee Less
Im Streit um die E-Auto-Zölle soll sich zwischen der Europäischen Union und China nun doch noch eine Verhandlungslösung anbahnen. „Wir sind kurz vor einer Verständigung“, wird ein hochrangiger...
När det här händer brukar det bero på att ägaren endast har delat det med en liten grupp personer, ändrat vilka som kan se det eller så har det raderats.
När det här händer brukar det bero på att ägaren endast har delat det med en liten grupp personer, ändrat vilka som kan se det eller så har det raderats.