Visst är det spännande att se hur en elbilstillverkare lyckas få samma uppståndelse inför ett släpp, som man kan se när mobiltelefontillverkare släpper en upphaussad ny modell. Att folk köar utanför Teslas butiker, med sovsäck, för att snabbt kunna boka sin Model 3, är inget bilindustrin är van vid.
Antalet förhandsbokningar av Teslas Model 3 har nu passerat 325 000 och siffran stiger. Något liknande har aldrig tidigare hänt i bilhistorien. Någonsin. En elbilstillverkare skriver bilhistoria och fossilbilstillverkarna tvingas se sig på väg att bli överkörda, åtminstone de allra minsta som inte hinner ställa om.
Troligtvis kommer Chevrolet ut först med en elbil som klarar 30 mil och som ska kosta $37 500 i grundutförande utan några tillbehör. När den kommer till Europa någon gång under 2017 kommer den att heta Opel Ampera-E. Den kommer främst att konkurrera med BMW i3, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf och andra elbilar. Gissningsvis lär Ampera-E också skåpa ut laddhybriderna från marknaden – med litet planering går det att hitta snabbladdare längs vägen och då saknar laddhybriderna berättigande. De har tjänat ut.
Men sedan kommer Tesla 3. Den lär kanske komma tidigast till luciatågen 2017 eller lagom till semlorna 2018. Då får man i basutförandet en självkörande femsitsig bakhjulsdriven bil, endast 10 centimeter kortare än Tesla S, och 0-100 under sex sekunder. Man laddar på Teslas Supercharger-nätverk, som byggs ut i en rasande takt världen över, eller där det passar.
Teslas grundare Elon Musk har en plan. Först tog han fram Tesla Roadster. Den var dyr. Sedan kom Tesla S som också var dyr. Senast ut är Tesla X. Dyr den med. Här pratar vi bilar i miljonklassen och även om de sedan har driftkostnader nära noll, så är det exklusiv lyx och priser därefter. Dessa tre modeller har haft till uppgift att finansiera nästa modell.
Tesla 3 är ”folk”-Teslan. Här handlar det om volym. För att klara det bygger man en Megafactory, en batterifabrik som ska producera mer batterier än alla andra batteritillverkare i världen tillsammans. Kommer det att bli en Megafactory i Europa också?
Men vad kostar en Tesla 3? Efter beräkningar och jämförelser kommer basmodellen att kosta från cirka 410 000 kronor i Sverige (370 000 kronor efter Supermiljöbilspremien) – och medelpriset för en genomsnittligt utrustad Tesla 3 (två motorer, fyrhjulsdrift, dragkrok och luftfjädring?) kommer bli cirka 490 000 kronor (450 000 efter Supermiljöbilspremie).