Även vi på Elbil Sverige reagerade kraftigt på artikeln i SvD där debattörerna påstod att elbilar i Sverige drivs med utländsk kolkraft.

Vi anser att det är ett absurd påstående då vi i Sverige har en av Europas mest miljövänliga elmixar utan kontinuerligt inkopplade kolkraftverk.

Mattias Goldmann, FORES svarade med en bra replik som SvD publicerade.

https://www.svd.se/elbilen-ar-klimatsmart-och-bra-for-miljon

 

 

Vi, Elbil Sverige  svarade till tidningen enligt följande:

Hej

Jag som medlem i styrelsen i Elbil Sverige anser att ni sprider faktafel  och falska påståenden utan källkritik om elbilar. Även om det är en debattartikel från externa “experter” så är ni delansvariga för felaktigheterna som nu sprids med rekordfart på olika bilforum.

Det grundläggande  faktafelet i artikeln är påståendet att elbilar släpper ut mer koldioxid under sin livstid än motsvarande diesel eller bensinbil.

Ni ansvarar för det ni publicerar. Då ska även ni kunna försvara eller ifrågasätta det med källkritik. Hela bilbranschen står i ett stort teknikskifte och många biltillverkare kommer kanske inte överleva detta. Då är det viktigt att tekniska aspekter debatteras med stort ansvar av mediehusen och låter i så fall i samma artikel förespråkare och motståndare (de ni lyfte fram nu) debattera samtidigt. Innan ni släpper ut en debatt kan ni själva göra faktakoll på debattörers  påståenden.

Ämnet i sig har diskuterats mycket och det finns forskarstudier att använda vid utvärderingar. Om ni är intresserade att veta skillnaden i miljöpåverkan mellan fossilt och eldrivna biltyper så kan ni använda er av ett verktyg som är utvecklad av MIT Universitetet och tar hänsyn till utsläpp både vid tillverkning och körning under en relevant livtidscykel.  www.carboncounter.com

M.v.h
Peter Weisheit
ElbilSverige
0733501216
Info@peterweisheit.com

Källor till fakta om elbil v.s. fossilbil

Www.carboncounter.com

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180213/ny-rapport-visar-elbilen-kor-snabbt-in-smutsiga-batterier-bensin-och-dieselbilarna-kan-inte-konkurrera/

http://www.ceb2018.org

https://www.duesenfeld.com/index_en.html

http://blogg.sundhult.com/2018/09/18/ar-elb

https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.est.6b00177

https://www.transportenvironment.org/press/electric-cars-emit-less-co2-over-their-lifetime-diesels-even-when-powered-dirtiest-electricity

https://www.forbes.com/sites/sap/2018/09/06/seven-reasons-why-the-internal-combustion-engine-is-a-dead-man-walking-updated/#a01e68603fea

https://www.svd.se/misstankt-kartell-for-att-stoppa-grona-bilar-vallar-ilska

https://alltomelbil.se/elbilen-ar-langt-battre-for-miljon-an-en-dieselbil-sverige-skulle-bli-bast/

http://www.analys.se/ar-karnkraften-koldioxidfri-koldioxidsnal-eller-klimatbov/

http://www.pm-review.com/chinese-industry-launches-responsible-cobalt-initiative-action-sustainable-cobalt-supply/

https://www.dinside.no/motor/elbilene-langt-bedre-for-klimaet-enn-dieselbiler/70079935

https://www.independent.co.uk/environment/cars-air-pollution-cost-nhs-vans-vehicles-health-bills-lung-disease-a8384806.html

https://insideevs.com/highest-mileage-tesla-now-has-over-420000-miles/

https://insideevs.com/highest-mileage-tesla-now-has-over-420000-miles/

https://youtu.be/2b3ttqYDwF0

https://alltomelbil.se/elbilen-ar-langt-battre-for-miljon-an-en-dieselbil-sverige-skulle-bli-bast/

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen-kort-forklart/KMTE51001218/03-10-2018