Swish, appar och taggar. Bristen på ett enhetligt betalsystem vid laddstationerna får elbilsförare att ilskna till.
– Vi betalar med betalkort varje gång vi tankar bensin. Helt plötsligt går det inte när vi ska ladda elbilar. Varför? Det säger Martin Prieto Beaulieu, generalsekreterare för organisationen Gröna bilister.
Bristande laddinfrastruktur beskrivs ofta som ett hinder för omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Dessutom upplever många elbilsförare att det är krångligt att betala vid publika laddstationer.
– Fortum har sitt kort, Incharge har sitt kort, Eon har sitt kort och så vidare, men det borde gå att ladda oavsett vilken eller vilka laddoperatörer man råkar vara kund hos. Det är helt klart att det upplevs som ett problem av elbilsförare, säger Martin Prieto Beaulieu – Länk: http://www.gronabilister.se/Allman-inf
Dessutom har operatörerna olika affärsmodell.
– I bland betalar man per tid, i bland per kilowatt. Det skapar förvirring. Man får inte glömma att när det gäller snabbladdning betalar man egentligen för en tjänst och inte för antal kilowattimmar.
Vattenfall, e-mobility; Det skall vara enkelt och smidigt!
Energibolaget Vattenfall har drygt 4 000 laddningspunkter i Sverige, varav cirka en tredjedel är publika. Enligt Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfalls e-mobility bör hela branschen jobba för att det ska bli enkelt och smidigt att betala.
Vid Vattenfalls laddstationer kan kunderna antingen betala med en app till vilken man kopplat sitt kreditkort eller med en tagg.
– När man började bygga ut laddinfrastruktur såg man att det var ganska dyrt att ha terminaler för kreditkortsbetalning på varje enskild laddstolpe samtidigt som beloppen som man laddar för är ganska så små. Det kan röra sig om några tior till strax över en hundralapp.
Expert, Energmyndigheten. Risk för kö
Anders Lewald, expert på Energimyndigheten som utsetts till regeringens samordnare för laddinfrastruktur är insatt i problematiken kring betalmetoderna.
Anders Lewald anser till skillnad från många andra att det inte är bristen på laddinfrastruktur som är det avgörande hindret för övergången till en fossilfri bilpark.
– Jag skulle inte hålla med om det. Det största problemet just nu är långa leveranstider på laddbara bilar. Det är brist på fordon på den svenska marknaden. Laddinfrastruktur är inte ett avgörande problem.
Carl-Erik Stjernvall; Motormännen
Även Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på medlemsorganisationen Motormännen anser att det finns flera problem att lösa för att fler ska välja en elbil eller laddhybrid. Ett enhetligt betalsystem är ett av dem. Att det är bekymmersamt att få sätta upp laddstationer där människor bor är ett annat.
Köbildning
Ytterligare ett potentiellt problem som riskerar att uppstå när elbilisterna blir fler är köbildning vid laddstationerna, säger han.
Något redigerad – via Bohuslänningen, Helen Preutz/TT https://www.bohuslaningen.se/ekonomi/betalkrångel-skapar-ilska-bland-elbilister-1.17664496