Det här är verkligen en länge väntad version av Porsches första elbil, Prisnivån kommer antagligen inte glädja den vanlige bilisten – men det är andra saker som är viktiga. En stor tillverkare tar ett gigantiskt teknik-kliv, och därav är det bra.
Via Elbilen i Sverige elbilen.org
Två modeller rullar ut först. Taycan Turbo S och Taycan Turbo, där Turbo S är prestandamodellen, även om inte Taycan Turbo är någon slö bil.
Båda modellerna har samma mått:
Längd: 4 963 mm.
Bredd: 1 966 mm
(2 144 mm/speglar).
Höjd: 1 378/1 381 mm. (Turbo S/Turbo).
Hjulbas: 2 900 mm.
Vad gäller prestandan hittar vi följande för Taycan Turbo
Motorer: 625 hk (680 hk vid overboost)/850 Nm (overboost).
0–100 km/h: 3,2 sek (Launch Control).
Toppfart: 260 km/h.
Räckvidd (WLTP): 381–450.
Tjänstevikt: 2 380 kg.
Batteri: 93,4 kWh
Prestandan på flaggskeppet Taycan Turbo S:
Motorer: 625 hk (761 hk vid overboost)/1 050 Nm (overboost).
0–100 km/h: 2,8 sek. (Launch Control).
Toppfart: 260 km/h.
Räckvidd (WLTP): 388–412.
Tjänstevikt: 2 370 kg
Batteri: 93,4 kWh
En stor teknikgenomgång av Taycan hittar du i nästa nummer av Elbilen, som kommer i butik den 22 oktober, och en vecka tidigare till prenumeranter.
Bilarna laddas som mest med 270 kW och alltså inte de utlovade 350 kW, som konceptbilen Mission E stoltserade med. Men med 270 kW tar laddningen från 5 procent till 80 procent 22,5 minuter.