Elbilar utmålas ofta som en större brandfara än bensinfordon. I själva verket kan det vara tvärtom. Men det är viktigt att vara aktsam om de andra risker som elbilarna och deras batterier för med sig.
”Parkerade elbilar fattar eld gång på gång”. ”Brandman: Elbilar en av de största farorna för oss”. ”Tesla-fordon beskylls för gigantisk eldsvåda som förstörde hundratals bilar”.
Så har oräkneliga rubriker lydit bara det senaste året, i takt med att elbilarna blivit en allt vanligare syn på våra gator. Men enligt Ola Willstrand, projektledare på RISE, finns det inget som tyder på att elbilar utgör en större brandrisk än bensin- och dieselfordon. Faktum är att risken rentav kan vara mindre.
– En vanlig brandorsak på fordon är läckage av brännbar vätska eller gas som antänds på het yta – vilket elimineras i elbilar, förutom hybrider.
Brand på Stavangers flygplats
Så sent som i januari spreds nyheten världen över att en elbil orsakat branden som fick ett parkeringshus att kollapsa på Stavangers flygplats. En uppgift som polisen dementerade – eldsvådan hade istället börjat i en äldre dieselbil.
– Ofta blir det en onyanserad bild som målas upp i media, säger Ola Willstrand. Angående branden i Stavanger vet jag inte mer än vad som skrivits i media, men det är olyckligt om en snabb första insats fördröjdes på grund av ryktet och rädsla för brand i elbil.
Skillnad på batterier och batterier
Den kanske främsta orsaken till uppfattningen att elbilar skulle vara extra brandfarliga är att de drivs av li-jonbatterier – vilka är ökända för att ha fått allt från mobiltelefoner till hoverboards att fatta eld eller till och med explodera. Men det är skillnad på batterier och batterier.
– I fordonsindustrin är batteridesignen ofta bättre, med större krav på tester, och säkerhetssystem är av bättre kvalitet.
Faktum är att brandincidenter som involverat elbilar oftast kunnat härledas till andra orsaker än just batteriet. Detta är en viktig detalj ur säkerhetssynpunkt, eftersom ett batteri som fattat eld utsöndrar giftiga gaser.
– Eftersom batteriet ofta är placerat lågt är det inte säkert att det blir involverat i branden så snabbt. Från försök kan man se att det ofta tar över 30 minuter och att bilen är helt övertänd innan batteriet involveras.
Inte farligare – men annorlunda
Med andra ord är det inte alls nödvändigtvis så att elbilar är mer brandfarliga, eller att riskerna är större i de fall då de faktiskt fattar eld. Däremot är riskerna annorlunda. Termisk rusning i ett batteri kan leda till gasexplosion, och efterhanteringen är komplicerad. Eftersom det är svårt att bedöma ett batteris status händer det att de börjar brinna först långt efter att de skadats, vilket kan utgöra en fara vid återanvändning.
Allt detta ställer nya krav på kunskap och riktlinjer – kunskap som RISE arbetar för att ta fram och sprida.
https://www.ri.se/sv/berattelser/elbilar-sakrare-ur-brandsynpunkt