Det går att resa dyrt och billigt från Göteborg till Nice i Frankrike med elbil – vad väljer du?
Kanske höjde även ni på ögonbrynen när Teknikens Värld kom med sin slutsats om kostnader med att resa till Franska Rivieran med elbil.
Efter tre år och 14.500 mil med vår spargris på Hyundai Ioniq brukar jag inte längre hetsa upp mig på fantasifulla, feta Clickbaitstimma Rubriker som försöker locka en stor skara läsare in till sina artiklar. Det betyder dock inte att jag håller tyst och låter det bara passera.
När jag blev tipsad om Teknikens Världs artikel blev det lite ironiskt eftersom min fru och jag rest från Göteborg till Nice i Frankrike. Artikeln ville få resan att framstå som extremt mycket dyrare än om vi skulle kört en dieselbil istället. Om man inte har förmånen att åka dit i en Tesla då det är uppenbart för de flesta att det blir en låg kostnad i Teslas laddnätverk.
När man läser artikeln kan man inte låta bli att reagera över två saker. Det ena är att man fokuserar att man bestämmer sig för slutsatsen och rubriken från början eftersom man inte ens gav det en seriös chans. Det andra är att man inte körde resan i verkligheten utan valde att simulera resan virtuellt med ett i särklass dyraste alternativ som finns på marknaden idag, Plugsurfing.
Vi valde att fokusera på den underbara resan. Att det med lite planering blev billigt var bara en positiv bieffekt.
Semesterresorna har för de flesta förändrats den senaste tiden. Inte bara på grund av Corona och dess effekter på flyget utan även på grund av den långsiktiga omställningen som hela världen befinner sig i – att minska vårt fossilberoende i största möjliga mån. Denna omställning diskuteras flitigt i media. Tyvärr med för mycket negativa beskrivningar.
Att det blir billigt vet vi av våra tidigare resor, så vi fokuserade på själva resan istället och valde ut fantastiskt vackra platser än att lägga fokus på laddkalkyler.
Ut på vägarna med er och njut av att upptäcka nya fina platser, städer, byar och badstränder som ni tidigare passerat onödigt fort med flygresorna.
Det finns speciellt mycket att upptäcka på bilresorna om man är nyfiken och har ett öppet sinne. Se det positivt att en del laddplatser ligger en bit från motorvägen. Till er som tidigare bara kört Autobahn för att så fort som möjligt ta sig fram till slutmålet, tänk om!
Låt dig inspireras av nya mål längs vägen och låt själva resandet bli en större del av semestern. För vår egen del söker vi gärna upp vackra vingårdar, pittoreska byar, outlets och de gamla delarna i storstäderna. Man upptäcker då även favoriter som vi gärna återvänder till på framtida bilresor som t.ex Riquewihr i vindistriktet Alsace, Annecy, Yvoire vid Genevesjön och många fler.
Laddplatser finns det numera gott om. Vi har hunnit samla på oss en hel del appar och laddkort. De som vi själva använd flitigt utanför Sverige är tyska Maingau och franska Chargemap. Maingau använde vi till ca 80% av våra laddningar i Tyskland, Frankrike och Schweiz med vettiga laddpriser på ca 3-4SEK/kWh. Även dess konkurrenter EnBw (som också är både Elproducenter och Roamingoperatörer) och Chargemap har en utmärkt app som håller bra koll på statusen hos laddstationerna. Detta eftersom många användare sätter dagliga betyg och ”checkar in” när de kommer fram till laddaren. Det är smidigt att skaffa dessa laddkort och börja använda dem och de har inga månadsavgifter.
Plugsurfing då, den som Teknikens värld valde ut till sin ”virtuella resa” från Sverige till Nice? Den hade vi också med oss och använde den 1 gång bara för att testa den. Den var väldigt förmånligt när jag skaffade den för 3 år sedan. Startades av elbilsentusiaster i Berlin, blev de helägda av Fortum och erbjöd istället laddpriser mellan 5-12 Sek/kWh.
Inför denna artikel gav jag dem en chans att uttala sig efter att min enda laddning hos dem under semestern blev feluträknad. De var då extremt dåliga att få tag på, men efter ett visst detektivarbete fick jag tag i ledningen i både Berlin och Fortum i Stockholm. Feldebiteringen blev rättad och jag fick en rejäl ursäkt för det inträffade. Det mest intressanta var dock deras svar på de höga roamingpriserna. De kommer på sikt att sänka dem rejält och sluta med både startavgifter och minutdebiteringer.
I dagsläge går det nu även att teckna ett månadsavtal i Tyskland och därmed under sin semester få fasta laddpriser på 0.32Euro/kWh för både AC och DC laddning.
Med andra ord så börjar konkurrensen mellan energi- och laddföretag att fungera bättre och se till konsumentens bästa. En spännande tid vi har framför oss.
Vad blev resultatet av vår bilsemester från Göteborg via Alsace, Annecy, Grenoble, Lyon, Aix-en-Provence, Valensole, Nice, Cagnes-sur-Mer, Antibes, Monaco, Lausanne med flera? Förutom massor med fina upplevelser och minnen, några hundra semesterbilder så kom det till slut även en sammanställning i siffror. Det blev 5800 njutningsfulla kilometer och till en elkostnad på 220Euro.
Vår Ioniq som vi kört sedan 2017 passerade 140.000km under denna resa, fortfarande utan någon som helst teknisk protest. Dock lämnar vi över denna spargris till någon kommande ny ägare.
I skrivande stund så sitter jag och frugan på ett mysigt Café i Gamla Stan efter att vi hämtat ut efterträdaren till vårt första fossilfria bilåkande, en Tesla S, 2016 med 5900 mil på mätaren.
Peter Weisheit