De svängde mot gröna tjänstebilar – ”Bensin och diesel är oerhört mossigt”
Telefonibolaget Soluno har tagit klivet att bara tillåta rena elbilar som tjänstebilar. Personalen är med på noterna och enligt vd:n Mattias Ohde har det inte blivit dyrare.
”Det känns oerhört mossigt att hålla fast vid bensin och diesel”, säger han.
Soluno säljer molnbaserade telefonitjänster och ingår sedan i somras i den internationella koncernen Destiny. Det svenska bolaget har kontor i Göteborg och Stockholm och närmare 100 anställda. Cirka 15 av dem har tjänstebil eller bilförmån som är det formella begreppet.
Förra året bestämde sig ledningen för en kursändring. Alla tjänstebilar ska gå på enbart el, alla bensin- eller dieselbilar eller hybrider skulle bort.
”Vi ville ta ett stort steg in i framtiden. Det känns som ett logiskt beslut om man vill vara i framkant av den tekniska utvecklingen. Vi behöver bilar för att våra säljare ska kunna utföra jobbet, men vi vill göra vad vi kan för att uppnå FN:s klimatmål”, säger Mattias Ohde.
Tjänstebilsflottan bestod tidigare av Volkswagen, Volvo och BMW. Nu har ungefär hälften bytts ut till elbilar och då är det enbart Volkswagen och Tesla som gäller.
”Mest Tesla Model 3 och VW ID4. Volvo har inga passande alternativ nu”, säger Mattias Ohde.
Har det blivit dyrare för företaget?
”Nej, vi fick kalkyler för ägandekostnaden över tid där man tar hänsyn till andrahandsvärde, mindre service med mera och det blir inte dyrare. Man måste helt skrota tänket kring basbelopp och prata om den totala kostnaden för att äga bilen”, säger Mattias Ohde och tillägger:
”För oss var det inte kostnadsdelen som var avgörande. Om det är kostnader man vill jaga finns det många andra sätt”.
Varför vill ni inte tillåta laddhybrider?
”Laddhybrider är det sämsta av två världar med en liten elmotor och en förbränningsmotor som släpper ut mer än en vanlig bil. Största skämtet”, säger Mattias Ohde.
Han har själv kört elbil sedan 2016 och i familjen finns både en Tesla Model S och en Kia E-Soul.
”Jag har inte varit på en bensinmack på evigheter och det är väldigt sällan man behöver lämna bilen till verkstaden”, säger han.
Hur har personalen reagerat på elbilspolicyn?
”Alla är väldigt nöjda. De som inte kört elbil förut märker hur bra det är att köra och att interiören är mer modern”, säger Mattias Ohde.
Har alla dina anställda möjlighet att ladda hemma eller på jobbet?
”Nej, det har inte alla. Men även de som bor i lägenhet är positiva och har hittat lösningar för laddning som att ladda i ett p-hus i närheten. Det kanske blir lite krångligare för individen, men det är en del i ett större tänk”, säger Mattias Ohde.
DI 14 november 2021, 12:10, texten är kopierad men ej redigerad