Jonna Hynynen är utbildad kemist och har brandsäkerhet runt litiumjonbatterier som sitt forskningsområde.
Nio myter om elbilsbränder
- Elbilar brinner oftare – FALSKT – Det är ett lägre antal bränder i batteridrivna bilar än i andra typer.
- Elbilsbränder är mer intensiva – FALSKT – Det mesta av den kemiska energin i en personbil kommer inte från energilagret.
- Jetflammor från batteriet sprider branden snabbare – I dagsläget finns ingen forskning på ämnet, men även läckage av bensin eller diesel kan orsaka en mycket snabb brandspridning.
- Batteribränder kan inte släckas – FALSKT – En termisk rusning är svår att släcka om inte vatten eller brandsläckningsmedel injiceras i batteriet. Sprinklersystem håller branden nere.
- Bränder i elbilar kan smälta fartygsdäck – FALSKT – Inga studier har visat att en elbilsbrand skulle bli varmare än bränder i bilar med fossila bränslen.
- Man kan få en stöt när man släcker en elbilsbrand – FALSKT – En person behöver befinna sig mellan den positiva och negativen polen eller komma i kontakt med båda ledarna för att få en stöt.
- Väteflourid som skapas vid elbilsbränder är väldigt giftig – SANT – Väteflourid har uppmätts i högre kvantiteter vid elbilsbränder, men brandgaser från alla typer av fordonsbränder är giftiga.
- Brändmän riskerar väteflouridförgiftning vid insats mot elbil – FALSKT – Tester från FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut foi.se) visar att exponeringsvärden är inom gränsvärden.
- Överladdning av ett litiumbatteri kan orsaka termisk rusning – FALSKT – Elbilars batterier har skyddssystem (Battery Management System) som förhindrar detta.