Hem 9 Frågor vi driver och medverkar i

Frågor vi driver och medverkar i

  • Kortbetalning på snabbladdare. Skynda på utbyggnaden 
  • Pris per kWh för laddning visas tydligt före laddning startas, inte per minut 
  • Att fler biltillverkare inför plug & charge  
  • Att fler laddare slutför plug & charge 
  • Att plug & charge blir kompatibel med Tesla som var först och är störst på plug & charge. 
  • Eftersom plug & charge kommer att ta tid, behövs snarast en brett fungerande laddbricka i Skandinavien.
    Elbil Sverige inleder våren 2024 ett pilotprojekt med Norsk Elbilsförening “Ladeklubben”
     
  • Lägre försäkringspremie för elbilar baserad på faktisk reparationskostnad för aktuell bilmodell, inte baserat på bilens nypris 
  • Enklare få tillstånd för offentliga laddare – koncessionstiden måste kortas! 
  • Elanslutning får ta max 6 månader 
  • Förenklad installation av laddare i flerfamiljshus och BRF/Samfällighet läs mer  
  • Biltillverkare måste redovisa vilken data (t ex fordonsinformation och färdhistorik) som lagras var och vad används till – på ett begripligt sätt 
  • Projekt ”16 / 50” att 16-åringar får “bygga om” en elbil till a-traktor som får gå i 50km/h 
  • Elbil Sverige föreslår “Idle fee” 10:- per minut efter bilen är fulladdad och om laddplatsen har kö av bilar som väntar på att ladda. 
  • Vid snabbladdning rekommenderar att byta till typ 2 när över 80% laddat, för att den som väntar kan börja snabbladda.
    De sista 20 % laddar betydligt långsammare än mellan 20 och 80 % (på de flesta bilar). 
  • Lägre fast pris på elräkningar 
  • Slopa effekttariff som motverkar timdebitering 
  • Att bilägaren får en enkel och klar funktion när det gäller både teknik och ekonomisk ersättning när V2G,  V2H och  V2L blir vanliga i bilarna. 

 Saknar du något i listan – eller vill hjälpa till i föreningen – hör av dig till info@elbilsverige.se ! 


Frågor vi medverkar i


Besökarna i vår monter eCar Expo Friends Arena 2022 önskar sig

  • Rätt att ladda när man bor i BRF / hyreshus (lag i Norge)
  • Befintliga laddstolpar måste fungera – inför vite om laddstolpe är ur funktion
  • Snabbare få fram el till levererade snabbladdare – långa handläggningstider
  • Bil parkerad på laddplats – bärga bort

Medlemmar har i samband med DigitaltElbilsForum framfört önskemål om information från Elbil Sverige gällande utvecklingen av

  • V2L – Vehicle to Load – bilen som powerbank
  • V2H – Vehicle to Home – fastighetsägare har bilen som energilager
  • V2G – Vehicle to Grid – när elleverantören (Svenska Kraftnät) styr energiflödet via en aggregator som kräver avtal med nätägaren. Växelström eller likström omvandlas i hemmet. Kan vara antingen AC eller DC. Vid AC används bilens ombordladdare. Vid DC måste fastighetsägaren använda DC-laddare. Troligtvis betydligt dyrare med DC. Det finns företag som utvecklar DC-laddare som är integrerade med solcellsinverter. Då kan DC-laddning bli billigare i hemmet.

Facebook Posts